onsdag 13 oktober 2010

Löken......




Ja! visst ja!
Så kom Jag på att Jag grävde ner en Amaryllislök
i komposten i våras.
Som Jag skulle spara till hösten........
Leta leta......
Jo då den var kvar...........


Nu hoppas Jag den inte tagit skada av kylan bara.
Så här fint blommade den förra Julen.

Måste bara testa om den kan blomma igen.......
Nån som kan???
Hur man gör?
Inte vattna har Jag hört.


Men i en av "buttarna" blommar Smultronen.....
NU....

Smultron till November?

Hm.... jag som börjat planera för Julen lite smått :)


~~:*:~~

Tittar på Live sändningen när gruvarbetarna i Chile
räddas.Tufft! Att åka upp ensam i den.....
Fy,men det är klart de har inget val
för inte skulle man vilja stanna i gruvan heller.
Måtte buren hålla så alla kommer upp.
Håller tummarna!
~~:*:~~




Ha det gott!


11 kommentarer:

bakom berget sa...

Lycka till med Amaryllisen! Jag tror aldrig att jag har klarat en lök, så att den har blommat om. Jag köper ny till julen istället. Vet inte hur man gör det där.
Ja, visst var det läskigt, det där med upphissningen av gruvjobbarna. Tänk att dom har klarat så lång tid där nere. Grattis till dom, får vi väl säga.
Ha en bra fortsättning på onsdagen!
Kram Åsa.

Lena/isklockan sa...

Spännande att se om det börjar växa. Jag har heller aldrig testat att spara. Men att gräva ner dem som du gjort kanske är det rätta. Nu blir jag sugen på att köpa nån lök från odla. Fick ju deras erbjudande igår. Kram

Susanne sa...

Hej,,hoppsan! nej jag har aldrig klarat en lök över sommaren..Håller tummarna..Ja jag stat o tittade i gamla tidningar från förra julen i går :) Väldigt sjukt eller hur ;)
Kram

Annelis hantverk sa...

Jag det samma har jag tänkt också, hoppas hisskorgen håller till den som blir sist kvar i gruvan.
Jag har inga gröna fingrar och kan inte ge dig råd om Amaryllisen men säkert klarar du det bra ändå :)
Lycka till!

Rosor och Pioner sa...

Lycka till med amaryllislöken, har aldrig provat på att spara någon-köper nya. Har köpt en vit som står på "uppdrivning".
Ang. gruvarbetarna så avundas jag inte dem och skulle inte heller vilja byta med dem, däremot beundrar jag dem och håller tummarna för att allt går bra hela vägen.
Ha en fin kväll

Lena/isklockan sa...

Hej igen ! Jag har fixat min räknare via susnet. Klicka på nån av siffrorna vid min räknare så kommer du dit. Kram

Anonym sa...

Spännande med amaryllisen! *håller tummarna*

Det tar cirka 45min enkel resa. Måste ju prova för att se hur det fungerar i praktiken i kombination med sambons jobb och barnen, innan jag säger något. Och upp till en timme känns ok iaf. =) Värt att försöka!

kram kram!

Photo by Maria sa...

Smultron är ju röda iaf så lite juliga är de ju ;-)
Amaryllis har jag aldrig sparat på men det skall ju funka, borde ju kunna gå att googla om hur man går till väga..

Ja hoppas de klarar resan upp från gruvan och att de klarar sig efter med.. Får nog bli syrgas när de kommer upp.. Men skönt att de kan starta innan de trodde de skulle kunna börja..

Ha nu en riktigt bra dag..

Kram Mia

Fågel Blå sa...

Godmorgon!
Det var länge sedan jag var in hos dej!
så mycket fint du visar!
Amaryllislöken ser ju riktigt fin ut!
Du skall nog se att den blommar i år igen!
Hoppas allt är bra med dej för övrigt!
ha en fin Helg!
Kram Kathrine

Snäckskalsdalen. sa...

Så många fina bilder på barn och barnbarn du haft med på det senaste. Dina döttrar och du ser så fina ut! Hoppas alla mår bra!
Kul med amaryllisen, den har säkert klarat sig, växter är fantastiska överlevare och i komposten är det säkert varmt och gott!
Kram
Agneta

Mia sa...

I komposten, den var ny, det har jag aldrig sett förut. Mormor satt dom ut under en buske och fick dom att blomstra mer och mer för varje år. Det har jag försökt, men dom har ruttnat bort jämt, så jag ska i varje fall inte ge några råd.