fredag 5 december 2008

Bak dag!

Hej!

I dag har jag bakat lite.
Mannen fyller år imorgon.Tårta!Det har blivit så att jag gör samma tårta varje år så det blir ju inte direkt någon överaskning för honom.Det är en favorit.

Min mormor sa alltid när det inte gick så bra med det hon gjorde.
-Alla dagar är inte bakdagar.
Sä känndes det när jag började i morse med att göra syltkakor.Bra blev dom inte men dom går att äta.

Och så hade jag besök av min vän C.
Vi fikade och hon hade köpt med sig varsin bakelse.Gott!
Som vanligt när hon kommer så går tiden alldeles för fort.
Men vi har lika trevligt varje gång och jag ser fram emot nästa besök.

Fick telefon från Canarieöarna.Min dotter A hade en haft en fin vecka med värme och bad i morgon flyger dom hem.
Konstigt när hon ringde hördes det bättre i telefonen än vad det gör när hon ringer här i Sverige.Så jag undrade om hon redan hunnit hem.(dum fråga egentligen)

I dag fick jag ett paket på posten!
Hade beställt tidningen Lantliv och jag har väntat på att den skulle komma.
Fick en pläd och jullack med stämpel med paketet med tidningen.
Så nu väntar en bra läsning ikväll innan jag sover.
OBS! Bilden är på sniskan men hur jag än testar så får jag den inte rak så ni får läsa på sné.


¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
DRÖMPRINSTÅRTA!

Så här ser den ut nu.Klar för garneringen som blir i morgon!




Skriver receptet på tårtan ifall ni vill ha.
Den är väldigt enkel inga krussiduller.

Sätt ugnen på.175 grader.

Vispa 3 ägg med 2 1/2 dl strösocker.
Blanda 1 1/2 dl vetemjöl,3/4 dl potatismjöl,3/4 dl kakao,2 tsk bakpulver.
Blanda i det i det uppvispade ägget och sockret och blanda.
Ha i en rund smörad och bröad form.
Grädda i ca 35 -45 min,du får kolla med sticka så den är torr i mitten om du tycker den verkar mörk så lägg över ett smörpapper så den inte bränns uppepå.
Den gräddar fortare uppepå än i mitten tycker jag.

Sen delar man den så det blir 3 bottnar.
Vispa 7 1/2 dl grädde.
Ha i 3 tsk vaniljsocker och 250g hackad blockchoklad.(och 1 dl hackade hasselnötter)
Fördela detta mellan bottnarna och uppepå.
Jag brukar hyvla lite choklad ovanpå.
Den här tårtan är bäst att göra dagen före den blir godare om den får stå.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Ska kanske skriva att receptet är från början från Mannens syster som brukade baka den här tårtan till honom, men när vi blev tillsammans så fick jag äran att ta över tårtbaket.

I morgon blir det kalas!

Kramar!

Inga kommentarer: