söndag 29 januari 2012

En skatt i bokhyllan.....


Dotter Anna har ju gett ut en barnbok.
MEN....
Den här boken var Ebba Maria Halls bok.

Hon var svärfars släkting.


Fantastiska bilder.

Hur pannkakan blir rädd för att bli uppäten och smiter sin väg.
Som träffar många på vägen som vill äta den som till slut....
Träffar den grisen och boken slutar....
" nöff nöff" sa grisen och tog pannkakan i ett nafs,
och då pannkakan icke kom längre,
så är sagan icke heller längre.


En till vacker bok....


och den här....från 1912

Från 1877.
Den var Agnes Carolina Häll ,s bok.


~~:*:~~


~~:*:~~

Har "scrappat" lite.


~~:*:~~

Så har Jag fått en utmaning av Anette med Bloggen
Vita Rosor!

Lite frågor som man ska svara på.

1. Vad gjorde Du för 10 År sedan.
Firade nyårsafton i en koja långt uti skogen pulsade
dit i snö och med facklor som enda ljuskällan.
Jobbade i Svenska Kyrkan.

2.Vad gjorde Du för 1 År sedan.
Frös det var en kall vinter och mycket snö.

3. Fem snacks Du gillar.
Chips. Ostbollar.Dajm. Lakris.
Sura godisar.

4. Fem sånger Du kan utantill.
Psalmer och barnvisor.

5. Fem saker Du skulle göra om Du var mångmiljonär.
Köpa en "värsting" husvagn.
Öppna en liten butik.
Rusta de befintliga byggnaderna.
Köpa en bra bil med automat.
Åka till Island.

6. Fem dåliga vanor.
Ostriskaksmissbrukare.
Svårt att göra med av med saker.

7. Fem saker Du aldrig skulle klä Dig i eller köpa.
Högklackat. Stringtrosa.Korta jumprar.
Lila kappa. Bikini.

9. Fem favorit saker.
Husvagnen.Dator. Symaskin.
Centraldammsugaren.Mobilen.
(här har jag kunnat raddat upp massor)

10. Tio personer Jag vill gör denna utmaning.
Oj så svårt.
Många har ju redan fått den så jag säger
Ni som kikar in här och inte har fått utmaningen får den ;)
Hoppas någon gör det.

~~:*:~~

Så är det bara två dagar kvar i Januari.
och som vanligt undrar man...
-vart tog den här månaden vägen???



Ha det gott!



Kramar Uttan!




9 kommentarer:

Änglarna finns sa...

Hej vännen!!
Så kul med dessa gamla böcker!!
Duktig du är på att göra kort!! Jättefina!!
Var kul att få reda på lite mera om dej!!
Ha en fortsatt mysig kväll!!
Kram Annika

sylvia sa...

hei,
åå så nydelige bøker du har, elsker disse gamle barnebøkene,
så hyggelig å lese,
ønsker deg fine dager,
klem fra sylvia

Fröken Tindra sa...

Mycket kul att titta på hos dig! Fina böcker och vackta kort. Vad duktig du är! Och nu har jag tittat på dina fina tapeter i sovrummet. =0) Nu är våra uppe och det blev jättefint. Men resten är ju kvar att stöka med. Pust!
Ha en fin vecka!
Kram!

Linda sa...

Vilka fina böcker! och jättefina kort har du också gjort. Saknar dig och morbror. Hoppas du får en fin vecka. Kram

Tre Tanter sa...

Fantastiskt fina böcker, en riktig skatt. Njuter när jag ser de gamla bilderna. Kul att få veta lite mer om dig.

kram 3 tanter

skifferhuset sa...

Hej vännen! Så kul att få läsa lite om dig! Å vad fina kort du har skapat. Mysiga böcker i bokhyllan! Kram Iréne

Viola sa...

Hallå där...ännu har inte putsduken kommit ut...får bara hoppas att den inte fastnar i tarmarna...:(

Visst är det något speciellt med gamla böcker....:) ha en skön kväll, kram

Snäckskalsdalen. sa...

Det var roligt att läsa om dig, du har oanade önskningar och talanger och har gjort olika saker, det var intressant!
Och vilken fin bok! Den är du väl rädd om.
Jag fick mitt paket idag med böckerna som Anna skrivit. När jag lägger mig ikväll skall jag läsa dom. Tusen tack för hjälpen! Dom är jättefina!
Agneta kram

Karin (i Hälls) sa...

Ebba (Häll, inte Hall) var din svärfars farmor. Agnes var hennes lillasyster.