fredag 11 december 2009

God Smörkola!


Hej!

Fredags mys har Vi haft hela dagen.
och
Vi har kokat.......


Smörkola!


Recept!!!!

100 g Smör -smältes i en vid tjockbottnad kastrull
2 dl vispgrädde-röres i
och
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker.

Rör om och koka i ca 30-40 min,tills det är som Du vill ha det.
Gör kulprov(droppa lite kola i ett glas m kallt vatten
så ser Du hur det blir när det stelnat)
Häll upp på smörat bakplåtspapper.

Gott...gott.......


~~:*:~~

Så har Vi tagit våran kvällspromenad.
Lite kallare än Vi haft på några dagar
och med en underbar stjärnhimmel.
Kul att gå och titta på alla fina
ljusuppsättningar som kommit upp.
Endel har mer och endel har mindre.


Så tar Vi kväller Nu.
Ska titta på resultatet i Idol först.
Tycker båda är bra på sitt vis.
De kommer nog att gå långt även den som blir tvåa.
Äh...de kund gott få Vinna båda Två Faktiskt!!!!

~~:*:~~

Ha det Gott!


11 kommentarer:

Inger sa...

Mmm vad gott det låter med smörkola, får tänka på saken, mina barn vill väl ha, så kanske.

Tack för receptet.

Ja visst är det en fantastisk himmel, o vilka vackra stjärnor, tom solen lyste så fint i dag.

Ha en fin kväll.

Kram Inger

Photo by Maria sa...

Så gott.. Nästa helg får jag nog börja med julgodiset.. 4 sorter skall det bli här :-)

Ha nu en goer fortsatt fredagskväll och en härlig lördag..

Kram
Mia

Viola sa...

Bloggar runt nu medan jag väntaren på vinnaren utav idol.. och jissis vad sugen jag blev på ditt godis, tur det finns lite skumtomtar kvar, ha en fin helg, kram

Linda sa...

Bjuder du mig på en kola?
De ser väldigt goda ut!
Jag hejar på calle, han är
jätteduktig på att sjunga!
Hälsa till morbror! Tack för
senast! Mysigt var det!
Kramar från Linda

Vit som snö sa...

Guud vad gott det låter o ser ut!!!
Imorrn ska vi göra Leilas Rocky-road. Saaagolik!!!
Kram Cilla

Birgitta sa...

Ser så gott ut med din smörkola. Brukar koka knäck till jul. Men det blir inte än på ett bra tag, för då tar det slut innan julen.
Önskar dej en skön luciahelg.
Kramisar Birgitta

Patricia sa...

Åh va gott med hemgjord kola... mums!!

Här blir det inget julgodis gjort...inte än i alla fall, får se om Alex vill göra något för då gör han och jag, annars struntar jag i det...vi ska knappt vara hemma i jul och jag försöker ju hålla slanka linjen och det är bara jag som äter här hemma om det finns... =)

Ja här är det med kallare, jag fick skrapa rutorna i kväll när jag skulle åka och visa 2 lägenheter för ett par...och vi ska ju snart få snö såg det ut som på vädret...hoppas det får ligga kvar över jul!

Ha en fortsatt skön helg!
Kram patricia

Mia sa...

Yummie!! Kola är ju bara så gott! jag klarar bara aldrig att få varken kola eller knäck tillräcklig hård om det så kokar hela dagen.. Det ser verkligen frästande ut dog, kanske ett nytt försök på mig i helgen.. Ha en fin Lucia :)

hemma hos lilla mej sa...

Åhhhhh vad gott nu blir jag godis sugen.Du är så himla mysig som bakar gör godis.Ja sedan massa annat smått och gott.ha en härlig lördag vännen Kramizar Rita.

promenader på landet sa...

Hej vännen och tack för receptet!! Dina kola ser jättegoda ut! Ha en mysig luciahelg! Stor kram Maria

Smilla sa...

Mmmm ser gott ut, kanske får lov att göra en sats här hemma också =) Här kokat knäck...2gånger på något vis har dom tagit slut ;)

Va fint du har gjort med hyacinten här ovanför. Fint att ha den i en konservburk med ett band runt. Får kanske "låna" det tipset av dig också ;)

Ha en härlig helg!